Kommentarer

Vid krater sjön vid Ndali mars 2014

Adam och Ellinor 22 juni - 7 juli 2015 (15 dagar)

.. både jag och Ellinor vill tacka för en otroligt häftig resa/upplevelse/äventyr som vi verkligen aldrig kommer glömma. Allting var välplanerat och bra och servicen var bra vart vi än kom. Jonathan ska också ha ett mkt stort beröm. Han gjorde ett otroligt bra jobb för oss. Olive ska också ha tack för allt, kanske särskilt firandet av Elli på troupe centre som blev helt perfekt! Och givetvis ska vi tacka dig också, för all din hjälp och support innan resan. Har verkligen uppskattat att bara kunna slänga iväg någon fråga till dig och sedan få svar samma dag/nästa dag. Tack!!

Nu blev det långrandigt men tror inte jag glömt någon. Du märker i vilket fall som helst att vi båda kunde inte vara mer nöjda med resan än vad vi är!

Roland och Ingela, gorillor i Bwindi 26-28 juni 2015

Vi har just kommit tillbaka från våra två veckor i Uganda. Beträffande gorillaspårningen kan vi säga att det fungerade utmärkt. Sula dök upp på vårt hotell med afrikansk punktlighet dvs endast 15 minuter sent. Han hade den goda smaken att ursäkta sin lilla försening och färden påbörjades. Vi gjorde ett kort stopp vid ekvatorn och lunchade tidigt i Mbarara. Dett passade oss bra eftersom vår frukost inskränkt sig till en kopp kaffe. Vi måste säga att Sula är en duktig chaufför, omdömesgill och säker. Sista biten upp till Buhoma var riktigt besvärlig och dessutom spöregnade det sista timmen, så Sula fick verkligen visa sig på styva linan vilket han gjorde med bravur. Vi var framme vid halvsju, då det fortfarande regnade.

Dagen efter var det så dags för höjdpunkten, gorillaspårningen. Vädret var fint men föret slirigt efter det myckna regnandet dagen före. Bra att du rekommenderat riktiga vandringskängor. Däremot försökte man pracka på oss vandringsstavar, vilket vi bedömde som onödigt vlket det också var. Efter sedvanlig information, som var lite segdragen, kom vi äntligen iväg. Efter endast en halvtimmes, inte alltför besvärlig vandring, siktade vi redan gorillafamiljen. Känslan av att se dessa oskygga bjässar i sin riktiga miljö går inte att beskriva. Det var som att vi inte fanns och vid ett tillfälle gick en av de vuxna gorillorna rakt in i vår grupp. Den hade siktat någon saftig buske rakt bakom oss. Vi fick försiktigt maka på oss för att släppa fram honom. Timmen med gorillorna gick otroligt fort och snart var vi tillbaka i Buhoma. Skönt med några lediga timmar med tanke på den långa resdagen dagen före.

Hemfärden gick via Queen Elizabeth National Park och vi såg bl a apor, elefant, "water buck" och en stor hjord bufflar. Återresan gick lika säkert som ditresan och Sula längtade nog hem för han körde utan uppehåll. Vi var tillbaka i Kampala strax efter klockan fyra.

Vi uppskattar mycket att det blev två olika resvägar på dit- respektive återresan. Ett litet minus för att det blev matpacke på återresan och inte restauranglunch som på ditresan. Efter laddning inför en kanske besvärlig vandring kändes det lite enkelt att hitta gorillorna så snart, men hellre det än att vara helt utpumpad när vi nådde dem eller, hemska tanke, att vi inte stött på dem alls. Vi är nöjda med turen och även med resten av vår vistelse i Uganda. Människorna är rena drömmen i sin framtoning. Något att poängtera för presumtiva besökare.

Natur-kultur gruppen 26 feb - 15 mars 2015

Vi hade många olika förväntningar på lukter, djur, med mera och allt har blivit uppfyllt med råge, långt utöver förväntningarna. Vi såg mycket mer djur, gorillorna, schimpanser, med mera, än vi vågat hoppas på och allt annat som till exempel Ndere Troup Centre, var fantastiskt, liksom Taso och besöket på Svenska ambassaden. Nilens källa var ett roligt besök liksom båt och kanotturen på Mabamba där vi såg träskofågeln.

Naturen var också överraskande grön, bitvis var det långa förflyttningar men det fanns så mycket att titta på. Vi träffade många nya trevliga människor, även guiderna var över förväntan.

Det var en mycket trevlig grupp som trivts bra ihop. Alla var ordentliga och nyfikna.

Starkast intryck gjorde gorillorna, båtturen på Kazingakanalen, safariturerna i nationalparken, lejonen, hyenan, men kanske framförallt människorna vi mött, som haft närvaro, förståelse, ödmjukhet, mjuka i svåra situationer, nyfikenhet och stolthet.

TASO, berörde mycket, liksom skolan och den familj vi bodde hos. Starkt intryck har också de eldsjälar vi mött, med ambitioner, visioner och en stark vilja att göra skillnad.

Tankeväckande var besöket i moskén i Kampala, att kvinnor måste klä sig så – det kulturella trycket.

Som helhet har resan fungerat mycket bra. Helt fantastiskt att få ihop med så bra service och bra guider, det har aldrig känts osäkert. Vi hade tankar om att något skulle hända, men inget, visst fick vi en punka och en av bilarna kokade vid 2500 meter över havet, men det löste sig enkelt. Någon ankomsttid blev försenad och vi kom fram efter det blivit mörkt. Vi var dock flexibla.

Vi har fått ut mycket för pengarna!

Ellen 8 januari 2015

Christer - vi har haft en fantastisk fin resa och tid i Murchison. Tack för ett välordnat arrangemang. Nu har vi några dagar kvar och då skulle vi vilja göra en dagsutflykt till Mabamba Wetland och se träskofågeln…..

Natur-kultur gruppen 3-19 oktober 2014

Vi blev hämtade på flygplatsen och fick hjälp med pengaväxling, en god inledning med promenad till marknaden och välkomstmiddag. Därefter en rolig resa till Lake Bunyonyi med fantastiska kaffestopp. Resan därifrån till Bwindi med höga berg och teodlingar. Gorillorna var höjdpunkten, ungarna som klättrade i träden. Vi hade tid över till ett besök hos Batwa, pygméerna, det var värt pengarna. De bjöd på sig helt och hållet, var fantastiskt.

I Queen Elisabeth gjorde vi en avstickare och fick se trädklättrande lejon, var ett mycket bra initiativ. Chauffören Juma såg allt och var duktig på att köra.

Kazingakanalen i Queen Elisabeth var helt fantastisk då vi såg så mycket.  Vi bodde på Bush Lodge, väldig god mat men lite strul med småsaker. Allmänt var att resorna, förflyttningarna, var lättsamma och bra med lagom med fika raster.

I Kibaale var det jättefint boende och det var väldigt roligt med schimpanserna. Guiderna där var lite tystlåtna.

Boendet i byn var väldigt trevligt, kändes på något sätt jämbördigt, hur konstigt det än låter. Det var nästan som när man kommer och hälsar på, på landet hemma, man behövde inte känna att man var bättre. Vi såg också mycket i byn, rörmokaren var med och pratade mycket och sedan kom bychefen och kollade myggnäten och berättade att han hade direktkontakt med presidenten.

I Murchison var boendet lite enklare men ok, flodhästen som gick runt där på natten var ett plus på allt. Båtresan kändes delvis lite osäker men guiden väldigt bra, häftigt med elefanterna, fåglar, mm. Game drive med bra, girafferna, bra guide, överlag var guiderna väldigt bra, vandringen upp till fallen var bra och även noshörningsvandringen var bra.

TASO var mycket intressant, värdefullt och måste vara med, lite jobbigt men verkligen något att vara där. Fanns så mycket hopp och bra frågor vi diskuterade och att de vågade ställa dem.

Besöket på Bussi med skolan och kliniken var bra och kul att åka motorcykel och bra att få med en packad lunch. Roligt att se att det åstadkoms mycket trots allt. Bra guider. Träskonäbben i Mabamba var också en upplevelse.

Jinja och Nilens källa var mycket intressant, att höra om upptäckarna, var en aha upplevelse. Turen till Kampala var bra, jätteroligt i moskén, att bli uppklädd, roliga guider. Ndere var mycket bra, bra mat. Det var god mat överallt, framförallt den lokala, även matoke, tyckte några.

Jonathan var mycket bra att ha med som guide. Han kunde hjälpa till överallt, till och med öppna plånboken och ta det som behövdes.

Ursula 27 april 2013

Christer - nog har vi landat i vardagen allt, det går tyvärr lite för fort. Men vi har också massor med positiva känslor med oss från vår resa. Senast igår frågade en arbetskamrat om resan. Jag berättade om allt vi upplevt, men också om tidiga morgnar, skumpiga vägar, många mil i bil. När jag var färdig sa hon "det hörs på dig att du är väldigt nöjd"!

Vi var nog "tacksamma" resenärer för vi var så inne på att detta var en resa som innebar att det krävdes umbäranen från oss. Vi ville verkligen se Afrika och Uganda känns som en bra repesentant. Allt resande gav oss en känsla för landet, människorna och deras situation.

Att ha en egen Jonatan med sig hela tiden var en lyx, vi behövde inte tänka praktiskt, bara vara på semester. Vi har ju också sagt att det var skönt att vi inte var fler, nu styrde vi ju utifrån vad vi ville. Jag tror vi trivdes bäst på det ställe där vi såg schimpans, där som det vart två nätter istället för en natt. Gorillastället var nog det som fick minst poäng, inte för att det var helt fel men ska det rankas blir det så.

Murchison och Elisabeth kan ju inte bli fel men det blir inte lika familjärt som ett mindre ställe. Mest fantastiska med Elisabeth stället var elefantjorden som kom ner till vattnet runt lunch varje dag!

Entebbedagarna blev också väldigt bra, tyvärr drabbades jag av en urinvägsinfektion men det hjälpte Olive och Jonathan mig att lösa på en gång, det gjorde tyvärr att vi missade gudstjänsten på söndagen. Det kan man väl också säga att vi tyckte kanske att hotellrummet i Entebbe var lite trångt. Kan bero på för mycket packning också förstås. Annars var de urtrevliga där. Det gav också familjekänsla.

Vi hade nog också lite tur med djuren, fick ju se allt utom shoebill och leopard. För oss känns Murchison bäst om man jämför med Elisabeth. Vi såg mer djur där och avslutet på flodfärden med en aktivitet att gå uppför vattenfallet var en extra knorr. Gorillorna slår förstås allt! Men schimpanserna var trevliga.

Vi hade bra guider hela tiden tycker vi allt. Jonathan berättade och lärde oss mycket om landet också. Den personliga kontakten med dig innan resan betydde mycket för oss innan och också under resan, den skryter vi mycket om.

Vi tittar en hel del på ALLA bilder som tog och då förflyttas vi snabbt tillbaka. Vi har ett digert jobb att sortera och få till ett bra album av dem.

Som du hör har du 2 mycket nöjda resenärer!

Tack för allt från Ursula och Reino

Carina 2013-01-13

Vi vill bara ännu en gång tacka för den fina Ugandaresan som du ordnade. Vi fick verkligen se och uppleva så mycket, och tack vare dig så lärde vi oss massor inte bara om Uganda utan om  hela afrikanska kontinenten. Det blir ett minne för livet! Många har varit väldigt nyfikna och frågat mycket om vår resa, och vi har sagt att det var en kombinerad studie och semesterresa, och berättat valda delar. Hoppas ni alla har det bra i Entebbe, hälsa våra ugandavänner!

Erik 2011-11-01

Oj vilken fantastisk resa vi gjorde! Minnes bilder dyker ständigt upp under dagarna. Folk frågar naturligtvis hur jag haft det. Alla är så nyfikna! ”Otroligt intressant, väldigt omtumlande och enormt fascinerande”, svarar jag ungefär!

Tack igen för bra reseledarskap. Det var ett superbra upplägg och allt ni gjorde under resan – very well done, som standupkillen sa i Kampala! Tänk vad mycket vi fick vara med om, som vanliga turister inte ens kommer i närheten av. Jag håller med dig om att människorna i Uganda – både till sätt och utseende - kanske var den största upplevelsen och behållningen.

Ha det fortsatt fint i det vackra landet med de vackra människorna och den rika kulturen….liksom de spännande djuren och naturen.

Jag berättar gärna för vänner och bekanta att nya spännande resor till Uganda är på gång. Det var verkligen en helt fantastisk och exklusiv resa! Mest beroende på alla era speciella kontakter och ert fina ledarskap. Idag stod det förresten i tidningen om att gorillorna är mer lika oss än vi tidigare trott! Eller var det tvärtom….?

Maggan 2011-10-31

Tack för en fantastisk resa som jag fick vara med om. Vilket fantastiskt land, vilka naturrikedomar, vilka underbara kämpande människor, vilka vackra starka kvinnor som bär upp familjen, vilka goda köttgrytor, vilken bra service  osv.......... Det är nyttigt för oss alla att komma ut och se människans livsvillkor i olika delar av vår värld. Stort tack!

Undrar hur de har de i Kampala just nu? Kan se de små skolbarnen vandra ut med vägarna med böcker och ev. en vattendunk på huvudet osv....

…från ABF resan 2009

Det var en otroligt positiv upplevelse, fantastisk träffsäkerhet i planeringen, allt stämde hela tiden. Hur kan man hitta så många duktiga och trevliga guider, chaufförer, hotellpersonal, och så vidare? Besöken var mycket intressanta och givande och man kommer hem med en helt ny syn på världen och på Afrika. Det var ett mycket omfattande program men man skulle inte vilja missa något. Ingenting var dåligt – allt var bra.

Lena, 27 oktober 2010

Vi är så otroligt tacksamma för att vi har fått möjlighet att vara med på denna här resan. Varje dag har varit ett äventyr men också en intellektuell utmaning där många av våra föreställningar om det mörka och fattiga Afrika har ställts på huvudet

Anneth, 8 mars 2012

Lyckost de som har kvar denna resa!

Christer, 2012-01-28

Resan i Uganda har varit omskakande, lärorik, upplevelsefylld och framförallt rolig och trevlig. Härliga ugandaminnen dyker upp lite då och då. Vi tänker ofta på våra trevliga reskamrater och den fantastiska resan vi gjorde tillsammans.

Börje, 21 dec 2010

Det skall bli oerhört roligt att få träffa alla igen efter denna fantastiska resa som jag går och tänker på mest varje dag.

Sven Olof, 9 dec 2011.

Än en gång tack för en fantastiskt trevlig resa, den blev bättre än jag förväntat mig, det har varit jättekul och har verkligen satt djupa avtryck!!

Gunilla, 2011-11-13

Ett stort tack för en fantastisk resa, det finns många fina minnen som lever kvar från den